Facebook bendrovė daug investuoja į pažangias technologijas pakeitus prekės ženklą į Meta ir visiškai pertvarkius savo didžiulę strategiją. Atrodo, kad Zuckerbergas su savo kompanija yra linkę visus savo lustus dėti į virtualias rinkas, papildytos realybės patirtį ir (svarbiausia) Metaverse, kaip atnaujintą Facebook inovacijų strategijos dalį. O kaip Facebook reklama ir komercinė rinka gali dėl to pasikeisti?
Bendrovė turi tam tikrų rimtų priežasčių, kad imtųsi šių drastiškų pokyčių, pradedant nuo kasmet sumažėjusio susidomėjimo jų platforma iki vartotojų duomenų atskleidimo. Netgi kalbama apie tai, kad JAV vyriausybė jėga padalijo visas Facebook dukterines įmones, todėl gali prireikti kardinalinių sprendimų.
Šiame straipsnyje pabandykime išnagrinėti, ar ši nauja kryptis tikrai potenciali, ir apžvelgkime, ką Meta veiks ir ką tai reiškia internetinei rinkodarai.
Pastaba: Norint užtikrinti šio straipsnio SEO veiksmingumą Lietuvos regione, turinyje yra panaudoti tam tikri raktiniai žodžiai, kurie gali būti parašyti su klaidomis. Tai yra daroma efektyvesnės paieškos tikslais – viskas Jūsų patogumui.
Kas yra Metaverse: Facebook 2.0 ar kažkas kita?
2014 metais isigijusi Occulus Facebook bendrovė parodė susidomėjimą naujomis technologijomis, tačiau jų įgyvendinimas buvo ribotas. Judant link Metaverse, atrodo, kad tai yra visapusiškas įsipareigojimas virtualioms erdvėms, bendrovei planuojant įgyvendinti krūvą skaitmeninių naujovių.
Meta imasi kelių technologijų, kurios iki šiol buvo nepagrindinės pelnumo prasme. Nors entuziastai virtualią realybę ir papildytąją realybę vadina visai sėkmingomis, yra keletas priežasčių, kodėl technologijos vis dar atsilieka. Pavyzdžiui, trūksta įmonių, pakankamai investuojančių į technologijas, todėl skaitmeninė pažanga yra pradinėse stadijose, kai niekas nežino, ko iš vis imtis.
Šiuo metu dauguma VR žaidimų yra brangesni, tačiau vis dar prastesni už daugumą kompiuterinių ir konsolinių versijų. Be to, vartotojai turi nedaug priežasčių investuoti savo laiką ir pinigus, nes kasdien skiria ne tiek daug laiko virtuliai realybei. Nesibaigiantis ciklas, kai abi rinkos pusės mažai domisi, laukia, kol kas nors kitas padarys pirmą žingsnį ir atliks parengiamuosius darbus.
Meta nori būti pirmoji, pradedant didmeninę prekybą ir kuriant virtualų pasaulį, išstumdama jį už tradicinės VR tikslinės rinkos. Tačiau, išlaidos ir rizika gali būti trukdantys veiksniai.
Kodėl verta investuoti į Metaverse?
Meta bendrovei, kaip tikriausiai galima įsivaizduoti, šis konkretus projektas-milžinas Metaverse yra brangus. Tai didelė prekės ženklo keitimo strategijos kaina, daug darbo kuriant dar nematytą platformą nuo pat pradžių su AR ir VR kodavimu viršuje. Praktiškai tai bus brangi, nauja kibernetinės erdvės forma, greta mums žinomo interneto. Tačiau būtent dėl to Meta tiki šio konkretaus projekto sėkme.
Nepaisant kilniai skambančių įmonės tikslų ir unikalių socialinių patirčių siekių, tai vistiek yra verslas. Facebook’o finansinės jėgos lyg tai skirtos tam, kad atsilaisvintų nuo esamos kibernetinės erdvės, kurioje dominuoja Google ir Apple. Kai kurie teigia, kad Facebook nori savo nepriklausomos skaitmenynės realybės, be paieškos sistemų ir mobiliųjų įmonių gniaužtų. Markas Zuckerbergas tik patvirtina šią mintį pristatydamas Metaverse.
Paprasčiau tariant, kibernetinė karalystė jau turi du karalius, todėl Facebook nori sukurti savąją ir krypsta kitur. Tiesą sakant, Meta buvo tvirtai įsitikinusi, kad norint užpildyti Metaverse vartotojais ir “gyventojais”, jai reikės kitų įmonių pagalbos. Tai atviras kvietimas pirkti skaitmeninį nekilnojamąjį turtą jos skaitmeninėje erdvėje. Čia Facebook informavimo strategija yra panaši į Amazon: verslo veiklos vykdymas platformoje, bet su VR nekilnojamojo turto rinkodara.
Ši tendencija yra natūralus įmonės evoliucijos rezultatas. Galų gale, pagalvokite apie Facebook Marketplace ir rinkodaros galimybes bei apie tai, kaip jie pradėjo dominuoti platformoje kaip pardavimo erdvės.
Socialinių technologijų naujovės ir virtuali rinkodara bei Facebook reklama

Aišku, kad Metaverse rinkodara ir Facebook reklama nėra tas pats, nes skiriasi socialinės žiniasklaidos estetikos atžvilgiu, bet pagrindas yra vienodas. Geriau tai suprasite pagalvoję, kaip Facebook susijungė su chat’u VR. Platforma, kurioje bendrauja įmonės, žmonės, subbendruomenės ir reklamuotojai (šį kartą VR).
Tikroji naujovė yra masto ir funkcionalumo naujovė, reikalaujanti milijonų investicijų, kad visa tai veiktų kartu. Nė viena įmonė tokio masto VR socialinėje žiniasklaidoje nedarė, siūlydama prekybos centrus, sąveiką ir virtualios realybės arkadinius žaidimus vienoje vietoje. Kol kas atrodo, kad platforma išnaudos visus esamus VR technologijos pranašumus ir sujungs juos su socialine žiniasklaida.
Kaip iliustruoja Metaverse demonstracinė versija, Facebook į virtualią erdvę įkelia savo programas, tokias kaip Messenger ir WhatsApp, kartu su žaidimais, fitneso programomis, tiesioginio renginių transliavimo galimybėmis ir daugybe kitų funkcijų. Tai yra jų galimybė integruoti visas antrines įmones ir technologijas vienoje vietoje.
Žinoma, tai turi tam tikrų ypatumų, apie kuriuos verta žinoti besiregistruojančioms įmonėms.
Metaverse verslo programos
Metaverse verslo programos apima (bet neapsiriboja):
- Papildytos realybės drabužių parduotuves;
- Gyvus pasirodymus, pavyzdžiui, koncertus ir vakarėlius;
- Skaitmeninę reklamą;
- Žaidimus;
- Sportą ir fizinį poilsį;
- Nuotolinį darbą;
- Interaktyvus Facebook ar Instagram įrašus, perkeliančius vartotojus į skirtingas erdves;
- Švietimą, galerijas ir muziejų erdves;
- Filmus ir meną.
Metaverse VR rinkodara – tai ne Facebook reklama. Pavyzdžiai ir programos
Metaverse ir panašias koncepcijas jau išbando įvairios įmonės. Žymiausias veržimasis į interaktyvias virtualias erdves vis dar yra žaidimas „Second Life“. Kiti tokie projektai taip pat buvo pelningi, tačiau jų taikymas buvo ribotas. Pastaruoju metu daug virtualių projektų buvo susiję su skaitmeninio turto ir NFT pardavimu.
Štai keletas geriausių pavyzdžių:

Roblox & Gucci paroda
Gucci ir Roblox jau pristatė virtualius daiktus.
Gucci Garden yra virtuali erdvė, kurioje parduodami drabužiai ir kitos prekės, kuriomis dalijosi abu prekės ženklai.
Nepraleisdama virtualios galimybės, Coca Cola prisijungė padedama Tafi 3D kūrėjams. Įmonės surengė specialaus leidimo virtualių atsitiktinių NFT aukcioną, ale “katė maiše”, ir tas aukcionas apėmė daugiau nei 1 milioną dolerių.
Tai taip pat buvo skaitmeninis drabužių, dėvimų Decentraland, aukcionas, žaidimų platforma Ethereum blokų grandinėje. Renginio metu buvo varžomasi dėl įvairių atsitinkitių rinkinių, kuriuose buvo įvairių prizų.
Panašiai Louis Vuiton pateko į NFT žaidimą Metaverse.
Metaverse rinkodaros potencialas
Kalbant apie rinkodarą, nesunku suprasti, kaip skaitmeninė skelbimų erdvė gali turėti neįprastą potencialą. Kitaip nei tradiciniame prekybos centre, reklama gali būti pagrįsta vartotojų elgesiu, panašiai kaip Facebook reklama ir skelbimai. Šia prasme kiekvieno žmogaus patirtis Metaverse erdvėje gali būti skirtinga ir individualizuota. Tai taip pat gali parodyti daug interaktyvių Facebook (ir kitų Facebook socialinių tinklų) publikacijų atsiradimą Metaverse erdvėje, kad įmonės galėtų jomis pasinaudoti.
Panašiai tokios įmonės kaip Epic Games prisiregistruoja prie programos. Tai gali suteikti jiems galimybę kurti naujus žaidimus programai arba pristatyti savo žaidimus įtraukiant vartotojus į anonsus. Įsivaizduokite, kad galite pasinerti į žaidimo anonsą, o ne žiūrėti jį 2D ekrane.
Galimybė kurti renginius jau suteikia didelių galimybių reklamuotis. Taip pat galima įsivaizduoti, kad daug lengviau skatinti žmones dalyvauti renginyje, į kurį jiems fiziškai net nereikia vaikščioti. Albumo pristatymo vakarėliai muzikantams galėtų būti daug įtraukesni ir lengviau organizuojami naudojant šiuos įrankius.
Visa tai taip pat turi pasekmių duomenų rinkimui. Turėdama faktinius vartotojo “judėjimo” duomenis, įmonė gali surinkti kai kurias asmenines detales. Tai gali svyruoti nuo jūsų kambario išdėstymo iki tikslių jūsų reakcijų ir dirgiklių. Tiek daug surenkamų duomenų, kad Facebook jau buvo dėl to kritikuojamas.
VR rinkodaros tyrimas

Virtuali realybė technologijų įmonėms siūlo naujas socialinių tinklų plėtros galimybes, ypač kai tradicinė erdvė yra prisotinta monopolijų. Beje, tai gali būti priežastis, kodėl Apple visiškai atmetė Metaverse koncepciją, siekdama sukurti savo VR sistemas. Tačiau VR, kaip socialinę žiniasklaidą ardančios technologijos, gebėjimas vis dar diskutuojama.
Tyrimai rodo, kad dar ne visi vartotojai priprato prie šios technologijos. Norint sudominti žmones, reikės susidurti su šia kliūtimi. Panašiai vis dar yra daug piniginių investicijų į pagrindinio lygio VR technologijas. Ne kiekvienas vartotojas gali įdėti beveik 1000 dolerių už tinkamą patirtį. Net neskaičiuojant, kad neįsivaizduojame, kokių techninės įrangos specifikacijų reikės Metaverse ir vidutinio kompiuterio atitinkamumo.
Prasta vartotojų patirtis yra viena iš pagrindinių kliūčių, tačiau to galima tikėtis naudojant bet kokią augančią technologiją. Nepaisant viso to, pramonė ir daugybė programų kasmet vystasi. Ar tai pateks į gyvybingą vartotojų rinką, dar reikia pamatyti.
Ar Metaverse yra trumpalaikis ažiotažas?
Kalbant apie prekės ženklo kūrimo ir jo keitimo strategijas, tai turbūt viena drastiškiausių istorijoje. Vaizdai ir koncepcijos gilumas nuėjo ilgą kelią nuo Facebook VR pristatymo. Tačiau gal jie perdaug ambicingi, nes “nukandė daugiau, nei gali sukramtyti”.
Bendrovė turi ambicingų planų, tačiau technologijų milžinai, tokie kaip Apple ir Google, jų nesilaiko. Ar Meta programa veiks Macbook ir Chrome? Kiek tai sukels potencialių vartotojų segmentų praradimą?
Panašiai VR prireiks laiko, kad įveiktų savo dabartinę reputaciją. Prisiminus audringą Facebook viešųjų ryšių istoriją galima susimąstyti, ar vien koncepcijos stiprumas gali išgelbėti situaciją.
Techninės demonstracinės versijos gali būti viliojančios, tačiau greičiausiai jos neatrodys kaip gatavas produktas. Tai nuolat vyksta žaidimų pramonėje, kur anonsas turi žymiai geresnį pristatymą. Jei įmonė nori išsaugoti savo reputaciją, nuviliantis startas vargu ar yra išeitis.